čtvrtek 28. srpna 2014

Rodičům: Herní systém

Jeden z důvodů, proč se interaktivní vyprávění označuje za hru je i to, že se většinou užívá nějakých pravidel, které přesněji specifikují možnosti hráčů zasahovat do příběhu. Také specifikují jakým způsobem hra generuje výsledek akce herních postav a případně vede a motivuje hráče samotné k určitému způsobu hry.


DOBRÝ SLUHA ZLÝ PÁN

Dokud vás pravidla vedou a pomáhají vám, je to dobré, ale ve chvíli kdy vás začnou svazovat, omezovat, může být jejich vliv spíše ku škodě.

Správná pravidla:
  • radí vypravěči jak vyhodnocovat různé situace
  • zapojují do příběhu náhodný prvek, což dělá hru napínavější
  • nastavením "odměn" a "funkčnosti prostředí" motivují hráč k určitému způsobu hry.
  • rozdělují pravomoce hráčů a vypravěče při tvorbě příběhu


TA SPRÁVNÁ PRAVIDLA

Která pravidla jsou ta správná? Záleží na několika faktorech, které určí co by měla obsahovat. Těmi faktory jsou:

  • Věk hráčů, mladší potřebují jednodušší pravidla, aby je snadněji pochopili a zvykli si na ně. Pochopení pravidel je základ pro pochopení hry.  Pro větší mohou být pravidla i značně rozsáhlá, i když trend je spíš co nejmenší složitost.
  • Požadavek na vedení či naopak svobodu při tvorbě. Dříve byla snaha vést hráče a vypravěče, omezovat možnosti co mohou a jak udělat. Novější přístupy spíše příběh, hráče i vypravěče, osvobozují. Ale tím méně vedou. Objevila se i pravidla která zcela ruší roli vypravěče jako řídícího hry a nechávají tvorbu zcela bez pravidel, svobodnou. Ale tím jsou i méně nápomocné.
  • Podporují požadovaný žánr. Každá pravidla mají v sobě obsažený systém, který nastavuje herní statistiky - pravděpodobnost úmrtí, délku a komplikovanost bojových sekvencí, pravděpodobnost různých akcí. Hráči brzy pochopí co je pravidly podporováno a přizpůsobí se nejpravděpodobnější cestě k úspěchu. Pokud chcete akce plné krkolomné akrobacie, nemůžete užít pravidel, které toto postihují a snižují pravděpodobnost úspěchu akce. 


MÉ DOPORUČENÍ?

Pravidel vzniklo mnoho a další stále vznikají. Interaktivní vyprávění je mladé, stále se vyvíjí a zdokonaluje. A to nejen v rámci světa, ale i v naší české kotlině. Má doporučení mohou snadno zastarat, ale přesto pár typů dám.
  • Chcete divadelní hraní rolí na živo, být co nejméně rušeny pravidly a řešitmechaniku rychle a snadno, aby vás nerušila při prožívání role? Pak zkuste Imaginárium, je zdarma ke stažení na tomto webu.
  • Chcete hardcore fantasy se vším všudy, bitkami, výzvami a kouzly. Jasné vedení jak vést příběh. Pak komplikovanější Dračí doupě 2, nebo snadnější Kouzlem a mečem.
  • Chcete konspiraci, akci, intriky a nejistotu úspěchu či pádu. Pravidla která vám nechají volnou ruku a možnost hráčům ovlivnit příběh, pak Střepy snů.
  • Chcete příběh z prostředí viktoriánské anglie rozšířené o lóže mágů, elfů a dalších bytostí, pak Příběhy impéria.
  • Chcete pravidla vyzkoušená a laděná po celém světě do dokonalosti, pak Fate.


IMAGINÁRIUM

Než se ohlédnete po českém trhu a webu po nějakých vhodných, zkuste Imaginárium, v případě menších dětí Imaginárium junior.
Pravidla nejsou určena pro detailní akční scény, ale nepředpokládám že by to byla priorita rodičů. Naopak jsou vhodné pro živé ztvárnění rolí a interakci. Systém je jednoduchý, ale při tom umožňuje podporovat hlubší aspekty hry.
Věřím, že si je oblíbíte jako já.
A pokud se přeci jen budete chtít revanšovat, když je dávám zdarma, pak si pořiďte příručku Vypravěčství. Získáte tím i mnohé další rady navíc, které vám na vaší cestě vyprávění pomohou a to i při užití jiných pravidel.

Protože nejlepší pochopení je skrze příklady, rozhodl jsem se otevřít příští řadu seriálů jako INTERAKTIVNÍ PŘÍBĚHY pro vaše vyzkoušení a užití.

Žádné komentáře:

Okomentovat